En helig kallelse av Ulf Ekman

Författare: Ulf Ekman
Titel: En helig kallelse
Inläsare: Sven-Arne Svanberg
ISBN: 9178666686
Kategorisering: Undervisning
Utgivningsdatum: Maj 2007
Betyg: 6 av 10
Antal sidor: 109
Tid: ca 3,5 h

Detta var ett liten bok om kallelsen, inte den personliga kallelsen utan den i allmänhet.  Boken tar upp om kallelsen som kristna fått av Gud. Vad bör vi göra av denna kallelse? Ulf tar oss med i en undervisning och vandring i Guds kallelse till oss. Vad som kan ske om vi bejakar kallelsen. En bok som inspirerar och ger mig en större törst, men samtidigt visar boken mig vad jag missat och missar i Guds kallelse. Men jag får även en del bekräftelser. ”Likheten med Jesus kommer inte i våra liv förrän vi helhjärtat längtar efter det.” Jag har börjat få denna längtan, mer efter att jag läst denna bok.

Förlagets beskrivning
Ingenting kan vara viktigare för dig och mig än att förstå vår kallelse. Det är en helig kallelse från den levande Guden som omfattar och formar hela vårt liv. Att gensvara på Guds kallelse är att få se hur hans planer går i fullbordan för oss. Ofta tänker vi på kallelsen som något enbart personligt, men det finns också ett större perspektiv som vi måste förstå.

Ulf Ekman tar i denna bok på ett engagerat sätt upp fem olika sidor och aspekter av vad denna kallelse är. Han visar vad det egentligen innebär att vi är kallade till frälsning, till helgelse, till lidande, till djupare enhet och till att nå ut med evangeliet till vår värld.

Han har frälst oss och kallat oss med en helig kallelse, inte på grund av det som vi har uträttat, utan i kraft av sitt beslut och sin nåd, som han har gett oss i Kristus Jesus från evighet. (2 Tim 1:9)

Lämna ett svar